CV-diskussion med Backslickvampyren..

Eftersom mitt förra CV uppenbarligen var skit. Så det var dags att revidera och skriva om skiten. Backslickvampyren råkade vara inne på MSN och gav den nyskrivna versionen rejäl känga också. Rätt eller fel kan inte jag bedöma men däremot  dök det upp en rätt intressant diskussion. Enligt honom ska man skriva ett CV som ett propagandatal där man bara hyllar sig själv och inte erkänner några som helst svagheter. Det som gör mig skeptisk är att om jag fått in ett två sidor långt brev där någon bara hyllar sig själv hade jag tolkat det som att personen antingen var mytoman, eller saknade självinsikt och i båda fallen hade det varit dokumentförstöraren nästa!

Hur som helst! Två frågor till läsaren:

Vem har rätt, jag eller Backslick?

Är denna versionen också kass, och i så fall vad ska jag göra om?

Personligt brev


*Kontaktinformation*                                                                                            



Hej Anders! Jag skickar detta personliga brev för att anmäla mitt intresse som businessguide till businessweek i Båstad. Anledningen är att jag såg utskickat och skulle tycka det var intressant att lära känna de senaste trenderna inom näringslivet samtidigt som jag får möjlighet till att nätverka. Den 5e juni slutförde jag en magisterutbildning inom Service Management med inriktning hälsa vid Lunds Universitet: Campus Helsingborg, vilket innebär att jag kan titulera mig diplomerad civilekonom.  Arbetsspecifik inledning


Jag är 24 år gammal och min fritid sysselsätter jag, med att spela och döma fotboll på lägre nivå, umgås med människor i min omgivning samt utvecklar mina kunskaper inom områden som jag finner relevanta och intressanta. Jag känner att mina år som fotbollsdomare har utvecklat en aspekt av mitt ledarskap, nämligen den att ta snabba beslut och försöka skapa en acceptans inom gruppen för dessa. När det gäller kunskapsinhämtning är jag huvudsakligen en generalist då jag stimuleras mer av att kunna lite om mycket och på så sätt se helheter. Det är troligtvis mina egenskaper som generalist som gör att jag är intresserad av ekonomi och ledarskap då detta är områden där det ofta är viktigt att se helheter och inte fastna på detaljer.


Om jag ombes att beskriva mina positiva egenskaper respektive egenskaper som skulle kunna utvecklas till det bättre så skulle jag ge följande bild:


positiva egenskaper:

• Min fokus på att uppnå resultat: I min värld är det bättre att först fokusera på uppgiften som ska lösas och sen göra det andra, än tvärtom

• Lättlärd och intelligent: Har inte svårt för att lära mig nya saker, vilket gör mig flexibel vid förändringssituationer.

• analytiskt sinne: Har lätt för att se helheten i en situation från flera aspekter och rusar inte iväg med första bästa lösning.


Egenskaper att utveckla

• Förmågan att lyssna på andra: Är generellt sett bättre på att prata än på att lyssna. Medveten om betydelsen att aktivt lyssna för att tillgodogöra mig viktig information och få medarbetarna att känna sig bekräftade.

•Diplomatisk förmåga: Det är viktigt för mig att kunna stå för mina åsikter, dock är det viktigt att göra detta på ett sätt som utvecklar alla parter och inte skapar konflikter.


Mina mål i arbetslivet är följande:

Mitt kortsiktiga mål: Är att etablera mig på arbetsmarknaden, helst med ett arbete som utvecklar min förmåga och kommande karriärsmöjligheter.


Mitt långsiktiga mål:

Är att ta mig upp några nivåer i hierarkin till en position där jag känner att jag verkligen kan utveckla både verksamheten, mig själv och min plats i den sociala hierarkin.


CV


Utbildningar i kronologisk ordning:

2005-2009 Magisterutbildning i Service Management med inriktning hälsa Lunds Universitet Campus Helsingborg : Utbildningen är en blandning av en ekonom- och en ledarskapsutbildning och är på 240 högskolepoäng sammanlagt. Utbildningen innehåller 120 högskolepoäng ekonomi för den årgången som jag tillhör vilket medför att den går att klassificera till kategorin diplomerade civilekonomutbildningar. Utbildningen ger breda tvärvetenskapliga kunskaper med fokus på service och relationer. För mer information se Campus Helsingborgs hemsida http://www.ch.lu.se/ . Betyg bifogas vid intresse


2004-2005 Högskoleingenjörsutbildning i Datateknik Lunds Universitet Campus Helsingborg: Efter att ha avslutat mina gymnasiestudier på naturvetenskapligt program, så var jag intresserad av att läsa Industriell Ekonomi i Lund eftersom den utbildningen i mitt tycke blandade ingenjörskunskaper med ekonomi på ett intressant vis.  Tyvärr låg intagningen på den utbildningen nära 20,0 så jag kom inte in. Därför läste jag den ovanstående utbildningen istället vilket gav mig insikten att jag var mer intresserad av ekonomi och ledarskap. Betyg bifogas vid intresse.

  

  

2001-2004 Naturvetenskapligt program Tycho Braheskolan

Mina gymnasiestudier förlades vid ett naturvetenskapligt program. Här läste jag några ekonomi- och ledarskapskurser som tillval vilket skapade ett ökat intresse för dessa vetenskapliga områden. Betyg bifogas vid intresse


Arbeten i kronologisk ordning

2008-08 à Student Consulting: Terminalarbetare på Schenker

Kontaktperson: Jennie Lindholm

Detta arbete har inte gett mig några nya kunskaper eftersom det har snarlika arbetsuppgifter som de jag utförde på nedanstående arbete. Pågående extraarbete.


2006-05 - 2008-04 Academic Work: Lagerarbetare på ICA DE Helsingborg

Kontaktperson: Emma Hammarfors

Av att arbeta inom lager och logistik har jag utvecklat sidor som att arbeta snabbt, effektivt och med precision.  Jag har även sett olika delar av flödeskedjan inom logistik vilket har gett en del intressanta insikter och funderingar. Arbetet slutade på grund av byte av bemanningsföretag.

2005-12 Trivector Traffic: Intervjupersonal

Kontaktperson: ?

Arbetet gick ut på att utföra intervjuer med lastbilschaufförer via enkät, alternativt dela ut enkäterna beroende på språk. Var en projektanställning på några veckor.


2005-06 - 2005-08 Svensk Mobiltjänst: Telefonförsäljare

Kontaktperson: Mikael XXX

Som många andra har jag provat på telefonförsäljning med begränsad framgång. Försäljning och att möta kunden tycker jag förvisso är intressanta egenskaper att utveckla, men telefonmediet saknar flera viktiga komponenter som jag finner viktiga vid ett kundmöte. Vidare var min relativt grova skånska inget framgångskoncept via telefon.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0